“Jangan kamu merasa lemah dalam menghadapi lawanmu. Jika kamu menderita sakit, maka sesungguhnya mereka juga menderita sakit sepertimu sedangkan kamu mengharapkan daripada Allah apa yang tidak mereka harapkan” – Surah An-Nisa' : Ayat 104

Thursday, February 21, 2013

RM 9.65 bilion Untuk Ambilalih Industri Air

SHAH ALAM 20 FEB : Kerajaan Negeri telah menawarkan RM 9.65 bilion kepada empat syarikat yang mengurus industri air Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya bagi mengambilalih operasi mereka.

Tawaran itu akan memberi pulangan 12 peratus setahun terhadap ekuiti kepada syarikat-syarikat tersebut dan merupakan usaha terkini Kerajaan Negeri untuk menstruktur semula industri air supaya menjadi lebih cekap.

Tawaran RM 9.65 bilion itu memberi pulangan yang lebih berbanding dengan pulangan pada masa kini yang hanya enam peratus setahun.

Sekiranya tawaran tersebut diterima, Kerajaan Negeri akan mengurus seluruh sistem bekalan air terawat yang selama ini dilanda masalah air hilang yang agak tiggi, gangguan bekalan dan kenaikan harga yag tidak munasabah.

Tawaran itu akan dilakukan melalui Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Puncak Niaga Sdn Bhd, Konsortium Abbas Sdn Bhd (Abbas) dan Syarikat Pengeluar Air Selangor Holding (Splash).

Mengikut perjanjian penswastaan air 2004, rawatan bekalan air mentah dikendalikan Puncak Niaga, Abbas dan Splash. Manakala sistem edaran air terawat dilakukan oleh Syabas.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memaklumkan surat tawaran itu telah dikeluarkan secara rasmi oleh KDEB petang ini.

“Cara pengambil alihan akan dibuat melalui dua peringkat. Kita bayar equiti kepada setiap syarikat itu. Semua aset liabiliti diambil alih melalui KDEB, manakala hal berkenaan pemilikan akan diuruskan Kerajaan Negeri.

“KDEB hanya pemegang equiti manakala Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) yang akan pegang secara keseluruhan.”

Jelasnya, segala liabiliti akan juga diambil alih oleh KDEB menerusi Entiti Tujuan Khas atau ‘Special Purpose Vehicle’.

“Saya sudah tandatangan surat itu. Usaha ini untuk kembalikan hak air kepada Selangor. Kerajaan Negeri dipilih rakyat untuk mepimpin negeri, jadi kita ada hak untuk urus industri air.

“Kita percaya proses pengambilalihan itu akan berjalan lancar memandangkan tawaran ini adalah tawaran terbaik oleh rakyat negeri ini demi mempertahankan hak air mereka,” katanya dalam sidang media selepas Mesyuarat Exco baru baru ini.

Abdul Khalid menambah Kerajaan Negeri memberi tempoh selama 14 hari untuk syarikat-syarikat berkenaan menjawab tawaran itu.

“Saya diberitahu syarikat-syarikat ini akan kemukakan tawaran kita dalam mesyuarat agung tahunan (AGM), yang mana saham mereka diuruskan oleh pasaran saham.

“Jadi ia akan memakan masa, jadi biar mereka kemukan tawaran itu dalam mesyuarat itu, yang mana pemilik saham akan tentukan sama ada setuju atau tidak,” katanya.

Source - http://www.selangorku.com/?p=23207

No comments:

Post a Comment